Uluru en Kata Tjuta - Reisverslag uit Yulara, Australië van isabelle de wispeleir - WaarBenJij.nu Uluru en Kata Tjuta - Reisverslag uit Yulara, Australië van isabelle de wispeleir - WaarBenJij.nu

Uluru en Kata Tjuta

Door: isabelle

Blijf op de hoogte en volg isabelle

14 December 2009 | Australië, Yulara

Maandag 14/12 - Ayers Rock (Uluru) en The Olgas (Kata Tjuta)

We staan vanmorgen op om 4 uur. Je moet er wat voor over hebben om de zonsopgang bij Uluru te zien. En dat hebben wij. Het busje komt ons halen en zet ons aan de mooiste zonsopgangplaats af. Vervolgens doen we een tour rond de rots en wandelen we naar een aantal mooie plaatsen: zoals de waterval (waar nu alleen een plas water te zien was) grotten met Aboriginal tekeningen enz. Echt de moeite. We hebben dan ook een heel goeie gids die op alle vragen een antwoord weet. Tenslotte bezoeken we ook nog een Aboriginalmuseum, waar we nog veel over hun gewoontes en leefwijze te weten komen.

Het beklimmen van Uluru wordt vaak niet toegestaan om klimatologische omstandigheden (te warm, te winderig, te nat) maar vandaag, voor de eerste keer deze maand is het wel mogelijk. Ondanks het feit dat de Aboriginals vragen om de klim niet te maken, wagen honderden mensen zich er vandaag toch aan. Met op sommige plaatsen een stijging van meer dan 45° geven echter velen het al snel weer op. Wij niet, omdat wij de Aboriganals en hun wetten en gewoontes willen respecteren. Tegen 10u zijn we in het hotel terug en ontbijten we.

Kort daarna vertrekken we opnieuw naar het park, maar dit keer met de wagen. We willen The Olgas gaan bezoeken. Dit gaat om een gelijkaardig bergmassief als Uluru, maar ligt 35km verderop. We nemen de korte wandeling van één uur, en dat is al genoeg voor mij: de warmte en de vliegen spelen me wat parten.

Van hieruit rijden we (in etappes) de 310km naar Erldunda: ons beloofde land, waar we een dagje gaan uitrusten.

• 15 December 2009 - 11:31

Dries:

Meter en nonkel Daan zijn nogal kadees. Dikke zoen.

• 23 December 2009 - 16:56

Diederik:

"de warmte en de vliegen spelen me wat parten"
    Ik vertaal: dieën stommen berg met zijn stomme strontvliegen kan den boom in..maar der staat hier geenenen boom gdvrdmme! kwil een sigaret, een pint en schaduw..en iet voor te fretten! :)