Rondrit East Cape - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van isabelle de wispeleir - WaarBenJij.nu Rondrit East Cape - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van isabelle de wispeleir - WaarBenJij.nu

Rondrit East Cape

Blijf op de hoogte en volg isabelle

17 December 2017 | Nieuw Zeeland, Gisborne

Vandaag een grote route voor de boeg: 370km, aan een gemiddelde van 60km/u op smalle baantjes die op en neer door de bergen kronkelen. Soms is er in de bergen niet genoeg plaats voor 2 rijvakken en dient het verkeer in de twee richtingen op één rijvak te passeren (wie voorrang heeft staat wel duidelijk aangegeven). Om een of andere reden wordt dit principe ook dikwijls toegepast bij bruggen, getuige hiervan zijn de talloze “one lane bridges” waar we al over gereden zijn.
Langs heel de weg worden we verrast op prachtige vergezichten, zee langs de ene kant, bergen met rotsen en bomen langs de andere kant. Zo zien we alle variaties van blauw (in de zee) en groen (op de heuvels). Je komt hier vanalles tegen, zoals ook een kerkje tussen de baan en de zee (Raukokore). Er is hier ook bijzonder veel Maori cultuur te vinden (Tikitikis St. Mary’s kerk).
Over heel de weg is hier de indrukwekkende nationale boom te zien: de Pohutukawaboom. Deze heeft een rode bloem met ‘sprietjes’. De allergrootste boom (met 22 takken) van het land is te vinden op Te Araroa. Het East Cape Lighthouse laten we links liggen, omdat we dan nog eens 3u tijd verliezen.
De voorbije dagen zagen we voor elk schaap wel 20 koeien, maar we zijn nu in een schaaplandschap gekomen. En ja, alle witte stipjes op de berg zijn schapen! Naast schapen is Nieuw-Zeeland gekend voor zijn honing, want bijen (en veelkleurige bakken op de weiden) en bloemen zijn hier in overvloed.
Vanavond logeren we in het YHA hostel van Gisborne. We eten er lekkere grasgevoederde lam, heerlijk. En natuurlijk drinken we er ook een glaasje wijn bij. Jammergenoeg is de Nieuw-Zeelandse wijn niet zo goedkoop, dus kiezen we voor een Australische wijn.
Morgen (op mijn verjaardag) zijn we in Napier, in de buurt van Hawke’s Bay, Nieuw-Zeelands tweede belangrijkste wijnregio na Marlborough. Hawke’s bay is gekend om zijn rode wijn, dus daar gaan we zeker de échte Nieuw-Zeelandse wijn degusteren.

• 17 December 2017 - 11:11

Charles Luc De Wispeleir:

Wij zijn content dat we ook een stukje kunnen meereizen. Morgen gaan we een stukje lamsvlees kopen want u hebt ons goesting doen krijgen. Groetjes xxx

• 17 December 2017 - 16:07

Helen:

Hoe leuk is dat om zo te kunnen volgen wat jullie doen. Mooie gevarieerde natuur daar. Geniet morgen, vandaag daar bijna van je verjaardag. Kusjes

• 17 December 2017 - 16:15

Diederik:

Blijkbaar goed op dreef!

• 17 December 2017 - 16:23

Arlette:

Jullie beleven daar een stukje paradijs, net zoals wij, heel lang geleden in 1973 in Santa Barbara (USA).
    Geniet met volle teugen, ook van je verjaardag ginds op 18/12, want bij jullie is het reeds 18/12.

• 17 December 2017 - 20:24

Vermeir Rosalia.vermeir@hotmail.com En Agnes:

Hoera, hoera ,hoera er is iemand jarig! Vier de dag samen en een goed glas wijn! Heel veel plezier op jullie uitzonderlijke trip,,groetjes.

• 17 December 2017 - 20:27

Nancy En Bart:

Happy birthday Bella! Amuseer je en toost in Hawke’s bay op een smaakvol, avontuurlijk, alles erop en eraan ‘’nieuw levensjaar!!!’’
    Dikke verjaardagsknuffel!

Waauw! Napier...daar waren wij graag...art deco ...zee...mooi! Mmmmijmer...

• 18 December 2017 - 06:55

Claudine:

Drie dikke bezen voor je verjaardag ! xxx geniet ervan !