Paihia naar Helensville - Reisverslag uit Helensville, Nieuw Zeeland van isabelle de wispeleir - WaarBenJij.nu Paihia naar Helensville - Reisverslag uit Helensville, Nieuw Zeeland van isabelle de wispeleir - WaarBenJij.nu

Paihia naar Helensville

Door: isabelle

Blijf op de hoogte en volg isabelle

03 Januari 2010 | Nieuw Zeeland, Helensville

Zondag 3/1 — Paihia naar Helensville

We bezoeken eerst de Waitangi Treaty Grounds. Dé plaats waar de Engelsen een verdrag (over grondbezit, zelfstandigheid en bescherming) tekenden met de eerste en grootste Maoristam. Met dit verdrag zijn ze dan heel Nieuw-Zeeland rond gegaan bij alle andere Maoristammen. Tot op de dag van vandaag zijn daar nog veel discussies over ivm verbreking van het verdrag door de Engelsen, de vertaling in het Engels (die er anders uitziet) die alleen getekend werd door de laatste stam, … Het ontmoetingshuis van de Maori is indrukwekkend: met al hun angstaanjagende beelden, de ribstructuur binnenin en verschillende weefwerken van de vrouwen. De moeite!

Vervolgens bezoeken we de lokale waterval, die niet zo indrukwekkend is, maar wel een gezellige plaats om onze boterhammen op te eten voor we doorrijden.

We rijden dwars door Nieuw-Zeeland (zo’n 75km breed hier) om aan de andere kant in het bos een 1500jaar oude Kauriboom te bekijken. We worden stil van zijn omvang en grootte…

Vannacht verblijven we in een ‘jeugdherberg’ die vroeger een hospitaal geweest is. Onze mooie kamer komt uit op een veranda vanwaar we een prachtig zicht hebben op de omgeving: groene bergen alom.

• 08 Januari 2010 - 19:51

Diederik:

"we worden stil van zijn omvang en grootte", da gaat toch nog altijd over dieën boom he?