Van Wanaka naar Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van isabelle de wispeleir - WaarBenJij.nu Van Wanaka naar Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van isabelle de wispeleir - WaarBenJij.nu

Van Wanaka naar Franz Josef

Blijf op de hoogte en volg isabelle

30 December 2017 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Als we deze morgen willen vertrekken uit het vakantiepark in Makarora, komen we te weten waarom hier zoveel mensen naartoe komen: zij organiseren allerlei uitstappen met helikopter, vliegtuig, jetboat, … We zien wat vliegtuigjes landen en opstijgen naast de autostrade, op een grasveld. Spannend lijkt het ons zeker.

Voor het stadje Haast stoppen we aan de “Gates of Haast”: een brug over de Haast rivier, die hier als waterval naar beneden dondert. Volgende stop is bij de Thunder Creek Waterfall, een 28m hoge waterval die praktisch naast de autosnelweg ligt (hele korte wandeling). In Haast tanken we, aan een niet zo goedkope prijs: dit deel van de westkust is echt dun bevolkt en de voorzieningen zijn hier allemaal wat minder uitgebreid dan elders; logisch dus dat ook de benzine duurder is.

Voorbij Haast stoppen we bij Ship Creek en doen een wandeling door de duinen en op het strand. De eerste tien meter worden Daan en ik verschillende keren gestoken door zandvliegen. We wrijven ons dan maar snel in met een insectenspray die wondergoed werkt. Op het strand ligt het vol met wrakhout en platte afgeronde keien. Alweer een heel ander zicht, vooral ook omdat het vandaag bewolkt is. Niet zo koud, maar geen zon.

We lunchen heel lekker bij het café van de South Westland Salmon Farm, een zalmkwekerij in de buurt van Lake Paringa.

Onze laatste stop is Fox Glacier (= gletsjer), op 35 km van onze slaapplaats. De wandeling naar het uitzichtspunt gaat over keien en het is ook stevig klimmen, zeker op het einde. Het zicht dat we ervoor in de plaats krijgen is minder dan verhoopt: een bruin/zwarte sneeuwmassa. Blijkbaar is deze gletsjer op 8 jaar tijd al enorm teruggetrokken, waardoor je vanop het uitzichtspunt niet zoveel meer kan zien, en je (vandaag) van veraf zelfs een mooier zicht hebt.

Vanavond slapen we in Franz Jozef. We willen morgenvroeg naar de gletsjer gaan, maar horen hier dat het morgen gaat regenen. Daar hebben we niet veel zin in. We zoeken een leuke regenactiviteit voor morgenvroeg!

• 30 December 2017 - 11:27

Diederik:

Zo sportief zeg!

• 30 December 2017 - 12:00

Charles Luc De Wispeleir:

De zalm ziet er super vers uit. De watervallen zien geweldig uit. Groetjes van Luc en Lieve en de poezen

• 30 December 2017 - 20:42

Arlette:

Het ziet er een royale portie zalm uit. Mooie foto’s, jammer van het weer.
    Groetjes, ook van Tim.

• 04 Januari 2018 - 04:51

Helen:

Prachtige natuur en die zalm zag er wel heel lekker uit!