Tasman & Golden Bays - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van isabelle de wispeleir - WaarBenJij.nu Tasman & Golden Bays - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van isabelle de wispeleir - WaarBenJij.nu

Tasman & Golden Bays

Blijf op de hoogte en volg isabelle

04 Januari 2018 | Nieuw Zeeland, Nelson

Vandaag rijden we van Nelson helemaal naar de Farewell Spit en Wharariki Beach. Een drietal uur rijden, dus we zorgen dat we onderweg ook nog wat stopjes hebben om iets te gaan bekijken.

We vertrekken met mooi weer, dus dat ziet er goed uit. Echter, we dienen eerst nog langs een schoenenwinkel te gaan, want ik ben blijkbaar 2 dagen geleden mijn schoenen vergeten in ons motel in Westport. Stom!

Onze eerste stop is in Takaka, een dorpje met “bewuste consumenten en alternatieve lifestylers” dixit onze Lonely Planet reisgids. Dat is eigenlijk nog zachtjes uitgedrukt: wat een rare mannen en vrouwen komen we daar tegen… allemaal wel van een hippie of alternatieve strekking, de ene uitbundig en super vriendelijk, de andere teruggetrokken in z’n eigen wereldje met de smartphone. We eten een heel lekkere (en uiteraard organic) pizza in de Dangerous Kitchen, met een fantastische muurschildering als decor. Daan drinkt een flesje gletsjerwater (daar zijn dus alle gletsjers naartoe, is dat nu eco?!).

Vervolgens stoppen we aan de Te Waikoropup Springs, de grootste zoetwaterbron in de zuidelijke hemisfeer met een ongelooflijke helderheid (je kan tot 60 meter onder water kijken). Hier zou 14.000 liter water per seconde bijkomen via ondergrondse gaten. Geen wonder dat dit voor de Maori een heilige plaats is en dat je er sinds een aantal jaren ook niet meer in mag duiken of zwemmen.

We rijden nog een uurtje door naar Wharariki Beach, daar zijn onmetelijk grote duinen te bezichtigen, na een wandeling van een 20 minuten door weilanden. En dan … stopt het niet met regenen. Na ons vorige regenavontuur en het feit dat we ook nu zeker een uur zullen wandelen, rondkijken, foto’s trekken, … beslissen we niet te gaan. Ook van de Farewell Spit, een ‘wetland’ wat eruit ziet als een langwerpig uitsteeksel van het land, is even verderop vanuit het uitzichtspunt ook niet veel te zien. Alleen wat schapen en een paard kijken ons raar aan.

We rijden dan maar terug naar onze B&B, waar we rond 19u aankomen. Een lange dag van veel gedester en weinig resultaat. Maar het weer kan niet altijd mee zitten zeker?

• 04 Januari 2018 - 11:53

Helen:

Waarschijnlijk ook geen schoenen gevonden bij die hippies? Wat jammer van die regen. Wel mooie plekken dat je daar ziet! Veel plezier en weinig regen gewenst. Xxx

• 04 Januari 2018 - 12:54

Arlette:

Ja, de foto's veraden het minder mooie weer, maar na regen komt zonneschijn...